Contact

Pro ICT

Bereikbaar
Je bereikt ons snel en rechtstreeks, op elk moment
Betrokken
We helpen je alsof het om onze eigen toekomst gaat
Begrijpelijk
Je krijgt uitleg in duidelijke taal, zonder poespas
  • Bereikbaar
    Je bereikt ons snel en rechtstreeks, op elk moment
  • Betrokken
    We helpen je alsof het om onze eigen toekomst gaat
  • Begrijpelijk
    Je krijgt uitleg in duidelijke taal, zonder poespas

Pro ICT

Wij verzekeren in samenwerking met onze partners specifieke en vaak complexe aansprakelijkheids- en cyberrisico’s van ICT-ondernemingen. Lokaal en internationaal. Als u werkzaam bent in de ICT-sector dan weet u als geen ander dat technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Uw werkterrein en dienstverlening kunnen constant veranderen of uitbreiden.

Technologische ontwikkelingen, andere toepassingen van software en nieuwe afzetmarkten hebben grote invloed op de aansprakelijkheids- en cyberrisico’s waarmee ICT-ondernemingen geconfronteerd worden. Wij begrijpen dat deze specifieke en vaak complexe risico’s van uw onderneming zich niet lenen voor een standaard en algemene aansprakelijkheids- en cyberverzekering.

U zoekt een tussenpersoon en verzekeraar die inspeelt op uw specifieke wensen. Die maatwerk levert met de snelheid die u gewend bent. Met specialisten die thuis zijn in uw vakgebied en weten waar u tegenaan loopt. Dat vinden wij nou Common Sense!

Waar kan mijn ICT-onderneming aansprakelijk voor worden gehouden?

Ondanks alle zorgvuldigheid bij het ontwikkelen en leveren van producten en diensten, loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld voor schade. Schades zijn onder te verdelen in ‘eigen schade’ (voor de ICT-onderneming zelf ) en ‘schade geleden door derden’ (waarvoor de ICT-onderneming aansprakelijk wordt gehouden).
Naast ‘directe schade’ kan er ook sprake zijn van ‘indirecte schade’.

Voorbeelden van directe schade:

  • kosten van de opdrachtgever om noodgedwongen een oud systeem langer operationeel te houden;
  • kosten gemaakt om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen;
  • kosten om schade te voorkomen of te beperken.

Voorbeelden van indirecte schade:

  • verlies van omzet;
  • gederfde winst;
  • gemiste besparingen.

Soms is het vergoeden van de veroorzaakte schade niet voldoende. Een rechter kan besluiten om de overeenkomst tussen de opdrachtgever en uw onderneming te ontbinden. Reeds ontvangen bedragen moeten dan aan de opdrachtgever worden terugbetaald.

Hoe langer er geprocedeerd wordt, hoe hoger de juridische kosten voor rechtsbijstand worden. Kortom, aansprakelijkheidsclaims kunnen leiden tot aanzienlijke kostenposten.

Wat zijn de belangrijkste risico’s?

  • Contractbreuk
  • Onzorgvuldige dienstverlening
  • Gebrekkig product
  • Inbreuk op privacy
  • Inbreuk op intellectueel eigendom
  • Reputatieschade
  • Cyberaansprakelijkheid
  • Boetes en dwangsommen
  • Zaak- en letselschade van derden
  • Werkgeversaansprakelijkheid
  • Cyberschade
  • Het niet kunnen innen van een vordering

Doelgroepen

Wij bieden verzekeringsoplossingen voor een grote verscheidenheid aan ICT- organisaties die producten en diensten leveren aan derden, waaronder:

  • Ontwikkelaars van software
  • Producenten van hardware
  • Hostingbedrijven
  • Datacenters
  • Internet service providers
  • Cloud-technologiebedrijven
  • Detacheringsbureaus
  • Systeem integratiebedrijven
  • ICT-consultants

Belangrijke pluspunten

  • Dekking voor alle ICT producten en diensten
    De polis kent geen beperking van de verzekerde producten en diensten. Zelfs niet wanneer u gedurende de verzekeringsperiode uw producten- of dienstenpakket wijzigt. De dekking blijft onverminderd van kracht, ook als hierdoor het risico wordt verzwaard.
  • Vrijheid in contractvoorwaarden
    U bent niet verplicht om bepaalde contractvoorwaarden te hanteren. Afwijken hiervan of het accepteren van inkoopvoorwaarden van opdrachtgevers is geen probleem. U hoeft ons dit niet ter goedkeuring voor te leggen.
  • Dekking is niet beperkt tot het begrip ‘(beroeps)fout’
    Het criterium voor dekking is uw aansprakelijkheid binnen de verzekerde hoedanigheid, ongeacht of de aanspraak gebaseerd is op een (beroeps) fout of niet.
  • Dekking voor gevolgen te laat opleveren
    Het komt nog veelvuldig voor dat automatiseringsprojecten uitlopen of uiteindelijk zelfs geheel worden stopgezet. De financiële schade als gevolg van een te late oplevering is dan verzekerd.
  • Niet tussentijds opzeggen na een schade
    Continuïteit van de dekking is van groot belang voor elke ICT-onderneming. Kies een verzekeraar die de polis niet tussentijds opzeggen na het voorvallen van een schade.
  • Dekking voor verlies van gegevens
    Schade door verlies van gegevens en programmatuur is verzekerd.

Schadevoorbeelden

Cyberaanval bij toeleverancier
De verzekerde, een softwareleverancier, leverde aan een publieke instelling een softwarepakket waarmee vertrouwelijke gegevens werden verwerkt en opgeslagen. Na een cyberaanval op de toeleverancier van de software bleek dat daarmee ook de veiligheid van de door verzekerde geleverde software was aangetast. De klant meende dat verzekerde te laat had ingegrepen, waarop de klant zelf de nodige maatregelen had moeten nemen. De kosten daarvan en de verdere schade wenste de klant op de softwareleverancier te verhalen. De schadeclaim bedroeg € 1.330.000. Verzekeraar vergoedde deze aansprakelijkheids- claim en ook de gemaakte rechtsbijstands- en expertisekosten ter hoogte van € 140.000.

Vertraagd en tegenvallend ICT-project
Een ICT-onderneming kreeg de opdracht bij een consultancybureau het oude softwaresysteem te vervangen door een nieuw softwaresysteem. Het nieuwe systeem werd volgens de klant echter te laat, onvolledig en met veel foutmeldingen en storingen opgeleverd. De klant claimde daarop € 1.450.000 aan schade voor onder meer gederfde inkomsten en kosten van herstel. Verzekerde en klant gingen een mediationtraject aan en troffen een schikking waarbij een schadevergoeding van € 325.000 werd overeengekomen. Deze schade werd door verzekeraar vergoed. Ook de rechtsbijstand- en mediationkosten waren onder de polis verzekerd.

Lees meer in actueel

Advocatuur

Als advocaat weet je als geen ander hoe belangrijk het is om goed verzekerd te zijn. Een fout of nalatigheid kan grote financiële gevolgen hebben voor je kantoor. Daarom biedt Common Sense een uitgebreide gecombineerde beroeps-, bedrijfsaansprakelijkheids- en cyberverzekering, speciaal ontworpen voor advocatenkantoren. De assistentie van een tussenpersoon en verzekeraar die inspeelt op de specifieke […]
Lees meer

Onze hypotheken

Onze hypotheken Financieel gezond wonen, werken en investeren Investeer in vastgoed zonder vast te zitten. Van je eigen droomhuis tot een beleggings- of bedrijfspand; zet je volgende grote stap slim met Common Sense. Als onafhankelijk advieskantoor kiezen we uit alle mogelijkheden de beste oplossing voor jouw situatie.
Lees meer

AOV

AOV: Als u niet kunt werken, kost dat in de regel veel geld. Of u nu ZZP’er bent, in loondienst bent, of een eigen bedrijf heeft. Arbeidsongeschikt worden is een van de duurste risico’ s die u loopt. Afhankelijk van uw situatie kunnen wij u de volgende trajecten aanbieden: AOV compleet advies: Wij doorlopen, samen […]
Lees meer

ABC - Bouwverzekering

ABC - Bouwverzekering Het ‘ABC’-verzekeringsproduct biedt een volledige oplossing voor bouwrisico’s vanaf de ontwerpfase, tijdens de bouw en na oplevering met een goede dekking en een scherpe premie. Naast het advies, ontzorgen wij met onze partners de aannemer op verzekeringsgebied. Met onze kennis en service staan wij de aannemer bij in alle verzekeringstechnische vraagstukken. Het […]
Lees meer

De Wet toekomst pensioenen (Wtp)

De Wet toekomst pensioenen (Wtp) is een Nederlandse wijzigingswet. Deze wet herziet het Nederlandse pensioenstelsel en wijzigt daarvoor dertien wetten, waaronder de Pensioenwet.
Lees meer
crossmenu