Wij verzekeren in samenwerking met onze partners specifieke en vaak complexe aansprakelijkheids- en cyberrisico’s van ICT-ondernemingen. Lokaal en internationaal. Als u werkzaam bent in de ICT-sector dan weet u als geen ander dat technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Uw werkterrein en dienstverlening kunnen constant veranderen of uitbreiden.
Technologische ontwikkelingen, andere toepassingen van software en nieuwe afzetmarkten hebben grote invloed op de aansprakelijkheids- en cyberrisico’s waarmee ICT-ondernemingen geconfronteerd worden. Wij begrijpen dat deze specifieke en vaak complexe risico’s van uw onderneming zich niet lenen voor een standaard en algemene aansprakelijkheids- en cyberverzekering.
U zoekt een tussenpersoon en verzekeraar die inspeelt op uw specifieke wensen. Die maatwerk levert met de snelheid die u gewend bent. Met specialisten die thuis zijn in uw vakgebied en weten waar u tegenaan loopt. Dat vinden wij nou Common Sense!
Ondanks alle zorgvuldigheid bij het ontwikkelen en leveren van producten en diensten, loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld voor schade. Schades zijn onder te verdelen in ‘eigen schade’ (voor de ICT-onderneming zelf ) en ‘schade geleden door derden’ (waarvoor de ICT-onderneming aansprakelijk wordt gehouden).
Naast ‘directe schade’ kan er ook sprake zijn van ‘indirecte schade’.
Voorbeelden van directe schade:
Voorbeelden van indirecte schade:
Soms is het vergoeden van de veroorzaakte schade niet voldoende. Een rechter kan besluiten om de overeenkomst tussen de opdrachtgever en uw onderneming te ontbinden. Reeds ontvangen bedragen moeten dan aan de opdrachtgever worden terugbetaald.
Hoe langer er geprocedeerd wordt, hoe hoger de juridische kosten voor rechtsbijstand worden. Kortom, aansprakelijkheidsclaims kunnen leiden tot aanzienlijke kostenposten.
Wij bieden verzekeringsoplossingen voor een grote verscheidenheid aan ICT- organisaties die producten en diensten leveren aan derden, waaronder:
Cyberaanval bij toeleverancier
De verzekerde, een softwareleverancier, leverde aan een publieke instelling een softwarepakket waarmee vertrouwelijke gegevens werden verwerkt en opgeslagen. Na een cyberaanval op de toeleverancier van de software bleek dat daarmee ook de veiligheid van de door verzekerde geleverde software was aangetast. De klant meende dat verzekerde te laat had ingegrepen, waarop de klant zelf de nodige maatregelen had moeten nemen. De kosten daarvan en de verdere schade wenste de klant op de softwareleverancier te verhalen. De schadeclaim bedroeg € 1.330.000. Verzekeraar vergoedde deze aansprakelijkheids- claim en ook de gemaakte rechtsbijstands- en expertisekosten ter hoogte van € 140.000.
Vertraagd en tegenvallend ICT-project
Een ICT-onderneming kreeg de opdracht bij een consultancybureau het oude softwaresysteem te vervangen door een nieuw softwaresysteem. Het nieuwe systeem werd volgens de klant echter te laat, onvolledig en met veel foutmeldingen en storingen opgeleverd. De klant claimde daarop € 1.450.000 aan schade voor onder meer gederfde inkomsten en kosten van herstel. Verzekerde en klant gingen een mediationtraject aan en troffen een schikking waarbij een schadevergoeding van € 325.000 werd overeengekomen. Deze schade werd door verzekeraar vergoed. Ook de rechtsbijstand- en mediationkosten waren onder de polis verzekerd.